Teneriffan suomalainen ev.lut. seurakunta

Seurakunnan postiosoite: Apartado de correos 276, E-38400 Puerto de la Cruz, Tenerife.

Sähköpostiosoite: teneriffan.seurakunta@gmail.com

Puhelinnumero: +358 46 952 8976

Seurakunnan tilinumerot: Espanjan tili Caixa IBAN ES45 2100 6732 3222 0050 3814 tai Suomen Nordean tili IBAN FI37 1896 3500 0208 79

Seurakunta toimii lokakuun puolivälistä huhtikuun alkupuolelle ja tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Puerto de la Cruzissa messu on 2023-2024 lauantaisin klo 17 San Francisco -kirkossa (pikku kirkko)

Etelässä messu on maanantaisin klo 17 Los Cristianosissa Svenska Kyrkanilla, paitsi kuukauden viimeinen maanantai Playa de las Américasissa San Eugenion kappelissa.

Seurakuntaa palvee talvikauden 2023-2024 ajan yksi osa-aikainen (80 %) pappi ja yksi osa-aikainen (60 %) kanttori Suomen Merimieskirkon lähettäminä. Seurakunta kattaa menonsa pääosin kolehti- ja myyjäistuloilla. Vapaaehtoistoiminta on ratkaisevan tärkeää talouden kannalta ja myös keskinäisen yhteyden luojana.

Seurakunnan talous perustuu seurakunnan omaan varainhankintaan ja mahdollisiin lahjoituksiin sekä kirkkohallituksen antamaan avustukseen.

Historiaa

Luterilaisen kirkon turistityö alkoi Teneriffalla virallisesti vuonna 1977. Pitkäaikaisin työntekijä on ollut rovasti Seppo Heikkilä, joka toimi turistipappina kaikkia Kanariansaaria varten vuoteen 1991.

Aikaisemmin tehtävää ovat hoitaneet lähinnä eläkkeellä olevat työntekijät. Nykyään Suomen Merimieskirkko lähettää työntekijät Kirkkohallituksen myöntämällä rahoituksella Gran Canarialle ja Teneriffalle vuosittain toimintakaudeksi, joka kestää lokakuusta huhtikuulle (6 kk). Puerto de la Cruzissa jumalanpalvelukset on pidetty vuoteen 1993 saakka Taoron puiston anglikaanikirkossa ja siitä lähtien keskustassa ekumeeniseksi kirkoksi vihityssä San Francisco -kirkossa. Keväästä 2022 kevääseen 2023 messut olivat Peña de Francia -kirkossa San Francisco -kirkon remontin vuoksi. Viimeksi mainittuun palattiin taas syksyllä 2023.

Playa de las Américasissa jumalanpalveluksia pidettiin ensin hotellitiloissa ja vuodesta 1984 alkaen käytössä on ollut ekumeeninen San Eugenion kappeli. Nykyisin messuja ja muita tilaisuuksia pidetään myös Svenska Kyrkanilla Los Cristianosissa. Aikaisemmin tilaisuuksia pidettiin myös Santa Cruzissa.

Vuodesta 1987 alkaen jumalanpalveluksiin osallistuneiden määrä on vaihdellut kahta lamavuotta ja kahta koronavuotta lukuun ottamatta talvikaudessa vuosittain 5 000:n ja 6 700:n välillä.